Referat cauza 036/06.10.2017
Subiect cauza :
– Buna ziua
Avem 2 spete legate de un atrepozit din (tara nonUE -X).
Am inchiriat spatiu intr-un antrepozit vamal din X cu scopul de a trimite mai multe partide de marfa si a le depozita fara a fi obligati a plati imediat taxele de import.
1. Livrari din Romania
La momentul efectuarii livrarilor, marfa nu este vanduta, ci doar trimisa in vederea depozitarii, urmand ca la momentul primirii comenzilor ferme de la cumparatori, sa emitem facturi definitive.
Dupa o stationare de aproximativ 2 ani, am hotarat sa aducem aceste materiale inapoi in Romania.
In acest caz, am fost nevoiti sa platim taxe de import pentru materialele a caror proprietar de drept suntem tot noi. Mentionez ca in momentul parasirii teritoriului s-a facut export definitiv pentru aceste materiale.
2. Livrari directe de la furnizorul din (tara nonUE-Y)
Furnizorul nostru din Y ne trimitea marfa in antrepozit sub conditia CIF X ( factura triunghiulara ) . Cand am adus marfa in Romania, am platit taxe de import. Mentionez ca atunci cand primim marfa din Y o primim sub incidenta ATR.
Vreau sa stiu:
1. Taxale de import pe care le-am platit sunt corecte? Puteau fi evitate?
2. Pentru marfa a carei origine este Y, ar putea funciona regimul ATR, avand in vedere ca antrepozitul functioneaza ca o zona libera?
3. Am fi avut o alta optiune prin care sa fi facut toata procedura? –
Raspuns:
Definitii :
- Import/export definitive : Regimul de export permite mărfurilor unionalesă iasă de pe teritoriul vamal al Uniunii.
Exportul presupune aplicarea formalităţilor de ieşire, inclusiv a măsurilor de politică comercială şi, după caz, a drepturilor de export.
- Reexport : Procedurile ce reglementează reexportul sunt stabilite în articolul 270 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii.
Procedura de reexport permite mărfurilor neunionale să iasă de pe teritoriul vamal al Uniunii. Reexportul presupune aplicarea formalităţilor de ieşire, inclusiv a măsurilor de politică comercială.
Mărfurile neunionale care urmează să fie scoase de pe teritoriul vamal al Uniunii sunt supuse unei declarații de reexport care trebuie depusă la biroul vamal competent, cu excepția:
– mărfurilor plasate sub regimul de tranzit extern care nu fac decât să traverseze teritoriul vamal al Uniunii;
– mărfurilor transbordate într-o zonă liberă sau direct reexportate dintr-o zonă liberă;
– mărfurilor depozitate temporar care sunt reexportate direct dintr-un spațiu de depozitare temporară.
- ATR : Pentru a beneficia de facilităţile vamale acordate în sistemul Uniunii vamale UE – Turcia, exportatorii trebuie să obţină autorizaţia pentru emitere în procedură simpla Y a certificatelor ATR care atestă statutul de marfă în liberă circulaţie.
- Regimul vamal : Regimul vamal indica pe de o parte daca si în ce conditii marfa va fi supusa controlului vamal si intocmirii formalitatilor de import/export iar pe de alta parte daca si unde pot fi platite taxele vamale. Regimurile vamale sunt:
- Regimuri vamale comune (definitive)
- Regimuri vamale suspensive
In ceea ce privesc operatiunile semnalate, fara a fi prezentate documente putem aprecia urmatoarele :
X : Marfa a fost livrata in regim export definitiv ceea ce determina la import plata vamale. Marfa fiind exportata definitiv la import este considerata “ alta marfa”.
In acest caz trebuia efectuat export temporar iar la import (reimport) astfel nu se achita datoria vamala.
Y(Turcia): ATR determina originea marfurilor si scutirea la plata taxelor vamale. Acesta nu influenteaza regimul vamal . In vederea aprecierii intregii documentatii de import Turcia solicitantul va reveni in cadrul altei sedinte de consultanta cu toate documentele aferente importului.
Atata timp cat marfa circula sub conditia Incoterms CIF Y, in zona libera nu intervine reexportul, prin exceptia reexportului. Daca marfa este destinata altei tari intervin :
– mărfurilor plasate sub regimul de tranzit extern care nu fac decât să traverseze teritoriul vamal al Uniunii;
– mărfurilor transbordate într-o zonă liberă sau direct reexportate dintr-o zonă liberă;
– mărfurilor depozitate temporar care sunt reexportate direct dintr-un spațiu de depozitare temporară.
Antrepozitul asa cum este definit conform CEE nr. 2913/92 privind instituirea Codului vamal Comunitar (CVU) , reprezinta o “destinatie vamala a marfurilor” si se refera strict la transportul de marfa nu si la servicii.
„Destinația vamală a mărfurilor” reprezintă:
(a) plasarea mărfurilor sub un regim vamal; ( definitiv, temporar, tranzit)
(b) introducerea lor într-o zonă liberă sau într-un antrepozit liber; ( antrepozit , duty-free, zonele libere)
(c) reexportarea lor de pe teritoriul vamal al Comunității; ( o marfa importata comunitar , fara un regim vamal instituit si reexportata )
(d) distrugerea lor; ( marfuri deteliorate, confiscate)
Antrepozitul vamal este un regim vamal tip suspensiv, adica , mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Comunității se află sub supraveghere vamală din momentul intrării lor pana cand sunt supuse controalelor vamale în conformitate cu dispozițiile în vigoare.
Cf. art. 37 CVU marfurile din antrepozit rămân sub supraveghere vamala atâta timp cât este necesar pentru a se stabili statutul lor vamal, fără a aduce atingere articolului 82 alineatul (1), până ce li se modifică statutul vamal, ele intră într-o zonă liberă sau antrepozit liber sau se reexportă sau se distrug în conformitate cu articolul 182.
Art. 82 alineatul (1) se refera la marfurile care sunt puse in libera circulatie cu taxa vamala zero sau redusa. Cu toate ca a fost instituit in regim vamal aceste marfuri sunt in continuare sub supraveghere vamala pana cand mărfurile sunt exportate sau distruse sau utilizarea mărfurilor în alte scopuri decât cele prevăzute pentru aplicarea dreptului redus sau zero este permisă cu condiția achitării drepturilor datorate.
Art.37 coroborat cu Art. 82, este, de fapt, duty-free. Duty-free-urile , asa cum sunt conoscute sunt in esenta antrepozit vamal si fiscal. Marfurile Non comunitare intra in antrepozit. Dupa instituirea regimului vamal suspensiv de antrepozit, marfurile se vand la preturi scazute nefiind purtatoare sau avand taxe vamale reduse. Pentru ca taxele vamale si TVA-ul sunt exceptate de la plata pentru marfurile introduse in Zona Libera (duty-free, antrepozit) in vederea prelucrarii, depozitarii sau comercializarii in cadrul Zonei Libere.
Zonele libere și antrepozitele libere fac parte din teritoriul vamal al Comunității sau sunt situate in cadrul unui teritoriu comunitar insa separate de restul zonele libere. Acestea trebuie să fie împrejmuite. Statele
membre definesc punctele de intrare și ieșire ale fiecărei zone libere sau antrepozit liber. CVU – antrepozitul liber = antrepozit vamal+fiscal.
Accesul într-o zonă liberă sau un antrepozit liber poate fi interzis persoanelor care nu oferă toate garanțiile necesare respectării dispozitiilor prevazute de CVU.
Atât mărfurile comunitare cât și cele necomunitare pot fi plasate în zone libere sau antrepozite libere. Mărfurile care intră într-o zonă liberă sau într-un antrepozit liber nu trebuie să fie prezentate autorităților vamale și nici nu necesită depunerea unei declarații vamale.
Insa conform Art. 168 alin. 4, Autoritățile vamale pot verifica mărfurile care intră, părăsesc sau rămân în zona liberă sau antrepozitul liber. Se înmânează sau este pus la dispoziția autorităților vamale sau a oricărei persoane desemnate în acest scop de către autorități un exemplar al documentului de transport, CMR, AWB, B/L , care însoțește mărfurile la intrare sau la ieșire. Atunci când se solicită asemenea controale, mărfurile trebuie puse la dispoziția autorităților vamale.
Nu există nici o limită a duratei în care mărfurile pot rămâne în zonele libere și în antrepozitele libere. Pentru anumite categorii de marfuri se poate stabili termen de antrepozitare ( marfurile cuprinse in politica agricola comuna).
Zonele libere sau antrepozitele libere sunt o optiune buna. Intr-o zona libera ai posibilitatea de a face si alte activitati economice decat productia. De exemplu depozitarea si stocarea marfurilor in regim de zona libera.
Cocluzie: taxele vamale si TVA-ul aferent importurilor din Turcia au fost achitate eronat. In ceea ce priveste importul , in urma exportului, intervina aceeasi eroare.
In cazul de fata atat la import cat si la export nu trebuie platite taxe vamale si TVA. Ne referim strict la import. Pentru export ca regula generala nu se achita taxe vamale si TVA.
Cazul ramane deschis in vederea consilierii si aducerii la forma corecta a intregii operatiuni prin recuperarea taxelor vamale si a TVA.