Cod vamal al Uniunii („CVU”) prin Regulamentul nr. 952/2013. Schimbarile care au survenit din 01.05.2016 odata cu intrarea in vigoare a CVU afecteaza toti operatorii economici, persoanele fizice si transportatorii de marfa, participanti in operatiunile de comert exterior.
In cadrul acesta o reprezentanta a unei societati comerciale ne-a solicitat punctul de vedere privind consultanta vamala in urmatorul caz :
« O firma Franceza are contract cu o firma romaneasca sa realizeze un produs.
Pentru realizarea produsului a solicitat un anumit tip de materiale, aceste materiale a trebuit sa le cumparam de la firma din Turcia.
Firma Franceza a dat comanda firmei din Romania pt. aceste materiale.
Firma din Romania ia facut factura de avans francezului.Francezul a platit avansul.
Firma din Romania a incheiat o comanda cu firma din Turcia. Marfa a fost exportata de turc avand conditia de livrare EXW, catre Romania cu datele sale pe documente. ( CMR, ATR)
Comisionarul vamal a solicitat si factura de transport iar francezul a facut o factura avand conditie de livrare CIF ,cu valoarea produselor. Cand a facut importul avea doua facturi, factura firmei din Turcia care a insotit marfa si factura firmei din Franta. Comisionarul a facut declaratia vamala pe numele francezului. Marfa s-a platit turcului conform comanda si factura. Multumesc mult,”
In ceea ce priveste conditiile de livrare INCOTERM : http://www.sabian.ro/nc-8-nomenclatorul-combinat-transport-marfa-international-transport-marfa-intern-incadrari-vamale-coduri-vamale-intrastat-vamuirea-marfurilor-icoterms-conditie-de-livrare-definitie-si-implicatii-in-t/
Plecand de la aceasta expunere a situatiei se pot distinge doua paliere:
- Romania-Franta , intracomunitara ( F )
- Turcia-Romania, extracomunitara ( T )CMR-document de transport rutierATR-document care atesta originea marfurilor
Asa cum ne-a fost precizat, cele doua firme sunt in grup de firme. Practic , F a imprumutat firma din Romania cu o suma pentru a achizitiona materialele de la T , urmand ca la finalul livrarii materialelor firma din Romania sa restituie lui F suma imprumutata .
Practic factura F nici nu a avea ce sa caute la intocmirea declaratie vamale de import definitiv.
Declaratia vamala de import trebuia intocmita in numele lui T , acesta fiind furnizarul de drept a marfii si cel care a pus la dispozitia organelor vamale documentele : factura, packing-list, CMR, ATR etc.
Pentru mai multe detalii privind documente : http://www.sabian.ro/transport-marfa-intern-transport-marfa-international-import-china-import-marfa-vamuirea-marfurilor-eori-intrastat-articolul-4-documente-necesare-importexport-vamuirea-marfurilor/
Mai mult, marfa a plecat din Turcia cu factura Turcia-Romania. Declaratia vamala de export din Turcia a fost incheiata in numele lui T in baza tuturor documentelor mentionate mai sus.
Declaratiile vamale externe sunt verificate atat informatic cat si fizic de catre lucratorii vamali . Daca comisionarului vamal in cauza « i-a scapat » atunci lucratorul vamal de documentar trebuia sa se sesizeze din oficiu asupra erorii survenite.
Neavand documentele acestui dosar de vamuire nu-mi pot exprima punctul de vedere complet . Existenta/inexistenta la depunerea declaratiei vamale a documentelor cu care s-a intocmit , depus si validat aceasta.
Sabian Import Export SRL, ofera atat acestui caz cat si a altora consultanta vamala personalizata . Acest caz, fiind o eroare grava trebuie analizat si rezolvat cat mai repede posibil. Exista posibilitatea ca organele vamale sa dispuna si verificarea fizica a materialelor.
Gravitatea cazului rezulta din eroarea care a avut loc in intocmirea corecta si completa a declaratiei vamale.
Marfa este achizionata si platita catre firma din Turcia. Documentele in acest sens au fost predate Comionarului vamal . Organele vamale au avut la dispozitie de la momentul depunerii declaratiei toate datele necesare pentru stabilirea corecta a drepturilor vamale de import.
Comisionar în vamă – persoana juridică stabilită în România definită la art. 563 din Hotărârea Guvernului nr. 707/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al României, cu modificările şi completările ulterioare.
Cum declaratia vamala de import definitiv a fost eronat completata, depusa si validata de organele vamale acesta trebuie rectificata.
Rectificarea declaraţiei vamale – acţiune care permite agentului vamal modificarea informatică a uneia sau a mai multor date cuprinse în declaraţia vamală depusă şi acceptată; se face prin depunerea la Biroul vamal unde a fost intocmita declaratia vamala prin depunerea unei Cereri de corectare a erorii priviind eroarea produsa .
Art. 651 Constituie contraventie si se sanctionează cu amenda de la 500 lei la 1500 lei următoarele fapte:
- Litera l ) depunerea declaratiei vamale continand date incomplete sau inexacte, in cazul in care aceasta fapta nu influenteaza stabilirea drepturilor de import si a altor drepturi legal datorate reprezentand impozite si taxe ce se stabilesc la punerea in libera circulatie a marfurilor dar produce efecte asupra aplicarii masurilor de politica comerciala ori a altor dispozitii stabilite prin reglementari speciale.
Conform Art. 100, cererea trebuie facuta in max. 5 ani de la data acordarii liberului de vama.
In ceea ce priveste amenda consideram ca nefiind in seama societatii in cauza . Eroare a plecat de la Comisionarul vamal .
Cat despre factura Franta –Romania si ulterior Romania –Franta , acesta este la baza un Contract de imprumut nevand nici o marfa care sa fii circulat in baza acestei facturi .
Reprezentanta societatii in cauza a mai intrebat cum inregistreaza contabil aceste operatiuni.
Raspuns :
1. Turcia-Romania, in baza DVI-declaratie vamala de import.
2. Franta -Romania, in declaratia VIES.
Pentru o analiza completa in baza documentelor si reprezentarea in vama in vederea corectarii erorii va rugam a va adresa Departamentului Consultanta si reprezentare vamala al SC SABIAN Import Export SRL. http://www.sabian.ro