Conditia de livrare INCOTERMS 2010 «International commercial terms » sunt codificari ale conditiilor comerciale de transport. Oricare este tipul de transport marfa international : rutier, maritim sau aerian, factura cu care achizitionati/expediati marfa trebuie sa contina INCOTERMS delivery.
Acest lucru certifica faptul ca au fost platite, in special cel mai important, transportul pentru marfa odata cu exportul/importul. Restul, asigurare, manipulare etc sunt aditionale transportului de marfa.
În orice contract de vânzare se pune problema stabilirii modalităților de livrare, a transferului riscurilor și a repartizării între vânzător și cumpărător a cheltuielilor aferente transportului mărfurilor (cheltuieli privind asigurarea mărfii, contravaloarea transportului).
Conditiile de livrare INCOTERMS 2010 se consemneaza pe documente prin codificari de trei litere dupa cum urmeaza:
- Grupa E – Vânzătorul pune marfa la dispoziția cumpărătorului, la poarta fabricii:
- EXW – Ex Works – Franco fabrică (Presupune obligații minime pentru vânzător care trebuie să pună marfa la dispoziția cumpărătorului la sediul său fără a răspunde de încărcarea mărfii în mijlocul de transport al cumpărătorului. Cumpărătorul suportă toate riscurile pe care le comportă preluarea mărfii și transportarea acestora la destinație). Teoretic, practic vanzatorul pe cheltuiala lui incarca marfa in mijloacele de transport marfa, dar numai cele din curtea lui nu si din porturi , docuri etc.
- Grupa F – Transportul de marfa nu este plătit de catre vânzător, care remite marfa unui transportator desemnat, adica transportul se plateste de catre cumparator si va fi platit transportatorului nu vanzatorului marfii.
- FCA – Free Carrier – Franco transportator – marfa, după ce a fost vândută este predată de exportator primului cărăuș, numit de cumpărător, la locul convenit. Indicat este să se stipuleze în contract obligația vânzătorului de a încărca și stivui marfa în containere în mijlocul de transport pe cheltuiala sa, rămânând în sarcina cumparatorului cheltuielile cu transportul și de descărcare.
- FAS – Free Along Ship – Franco de-a lungul vasului – se poate utiliza numai în cazul transporturilor maritime și fluviale, cumpărătorul angajează nava, iar vânzătorul aduce marfa în port și o plasează pe chei de-a lungul navei.
- FOB – Free on Board – Franco la bord – transferul de la vânzător la cumpărător al mărfii, cheltuielilor, formalităților și riscului se face în momentul când marfa a trecut balustrada (copastia) vasului. (Vânzătorul trebuie să livreze mărfurile unui anumit transportator cu care cumpărătorul are încheiat un contract de transport. Din momentul livrării mărfii, cumpărătorul suportă toate riscurile).
- Grupa C – Transportul principal este plătit de catre vânzător, care suportă cheltuielile dar nu și riscurile pe timpul transportului:
- CFR – Cost and Freight – Cost și navlu – vânzătorul angajează nava, o încarcă și o duce în portul de destinație convenit.
- CIF – Cost, Insurance, and Freigt – Cost, asigurare și navlu – pe lângă CFR vânzătorul are obligația să procure pentru cumpărător, pe contul acestuia din urmă, un contract de asigurare împotriva riscurilor maritime de avariere sau de pierdere a mărfii în timpul transportului.
- CPT – Carriage paid to – Transport plătit până la – vânzătorul plătește transportul până la destinație. Condiția poate fi utilizată pentru toate felurile de transport. Folosit de obicei pentru transport auto.
- CIP – Carriage and Insurance paid to – Transport și asigurare plătite până la – pe lângă CPT vânzătorul asigură marfa, în numele și pe contul cumpărătorului, contra riscurilor minime de avariere și pierdere.
- Grupa D – Vânzătorul suportă toate cheltuielile și riscurile pentru livrarea mărfii la locul de destinație convenit:
- DDU – Delivered Duty Unpaid – Franco destinație nevămuit – vânzătorul nu plătește vama și celelalte taxe din țara cumpărătorului.
- DDP – Delivered Duty Paid – Franco destinație „vămuit ” – vânzătorul plătește toate taxele și riscurile care intervin, ducând marfa la destinație (maxim de obligații care-i revin vânzătorului). Insa nu include taxele vamale si TVA la import. Acesta conditie de livrare are un inteles de vamuit dar in sensul ca : Marfa vine din China cu toate costurile de transport, asigurare, manipulare Port Constanta , transport intern pana la depozit dar fara Taxe Vamale si TVA. Acestea din urma se achita de catre cumparator in tara lui.
- DAP – Delivered At Place – Vanzatorul livreaza marfurile in mijloacele de transport adecvate la locul stabilit cu cumparatorul. Vanzatorul acopera toate costurile pentru livrarea si descarcarea marfurilor la terminalul stabilit. Este recomandat ca notiunea de Terminal sa fie foarte bine precizata. In cazul in care vanzatorul suporta costuri legate de descarcarea bunurilor la destinatie, acesta Nu are dreptul sa refactureze aceste costuri cumparatorului. Este recomandat ca notiunea de LOC sa fie foarte bine precizata. DAP acopera formalitatile de vamuire la exportul dar NU include costul formalitatilor de vamuire la import in statul unde se livreaza marfa.
- DAT -Delivered at Terminal – Vanzatorul livreaza si descarca din mijlocul de transport la terminalul (din portul sau locul) stabilit cu cumparatorul. Terminal inseamna orice loc, cum ar fi: chei; depozit; strada; cargo terminal; terminal CFR. Vanzatorul acopera toate costurile pentru livrarea si descarcarea marfurilor la terminalul stabilit. Este recomandat ca notiunea de Terminal sa fie foarte bine precizata. DAT acopera formalitatile de vamuire la exportul dar NU include costul formalitatilor de vamuire la import.
Implicatiile ce survin din neexistenta conditiei de livrare INCOTERMS pe factura sunt :
1. Se face dubla impunere a taxelelor vamale si TVA-ului la import. Pentru export nu se achita Taxe Vamale si nici TVA . Mai exact, daca factura nu are conditie de livrare si ati efectuat plata la extern cu transport inclus, cand ajunge marfa in vama si se intocmeste Declaratia Vamala de import marfa, se va lua in calcul o conditie de transport tip EXW .
2.Factura NU este acceptata in vama pentru intocmirea Declaratiei Vamale de import/export. In acest caz, se pierde timp pana furnizorul va transmite factura de marfa corecta, sau chiar daca s-a platit transportul prin plata externa, Comisionarul Vamal intocmeste declaratia vamala cu conditia EXW/FCA, ceea ce nu este corect. Platind transportul intervine conditia de livrare CIF, CIP,CPT,DAP,DAT sau DDU.
Principalele modificari aduse conditiilor de livrare (Incoterms 2010) sunt:
- Conditii de livrare noi: Delivered at Terminal (DAT) si Delivered at Place (DAP)
- Au fost eliminate 4 conditii de livrare : DEQ; DAF; DES; DDU
- DAP inlocuieste pe: DAF; DES; DDU
- DAT inlocuieste pe: DEQ .
Un amanunt foarte important in negocierile externe si in comert exterior, in general, este acela ca : Nici o conditie de livrare INCOTERMS nu acopera costul Taxelor Vamala, formalitatilor vamale privind intocmirea si depunerea Declaratie Vamala de import/export la locul de destinatie !
Acest lucru este practic imposibil deoarece ar trebui sa existe conditii de livrare pentru fiecare stat in parte . Acest lucru se datoreaza taxelor vamale si a TVA diferite functie de fiecare tara.
Ba mai mult, taxele vamale de oricare tip , formalitatile vamale de oricare tip si TVA-ul se achita la import in statul destinatarului de catre acesta. Declaratia vamala se depune in numele acestuia rezultand datoria vamala ( taxe vamale,TVA, accize etc) in numele destinatarului marfii. Atat taxele vamale cat si TVA-ul se achita in conturile vamii fiecarui stat in parte.
In concluzie, un exportator nu poate achita taxele vamale la import si invers.
Toate detaliile privind declararea in sistemul statistic Intrastat le gasiti pe site-ul nostru.