Transportul de marfa in regim grupaj sau LTL (Less than Truck Load) este o varianta buna din punct de vedere a tarifului de transport dar care poate sa-ti aduca multe probleme din punct de vedere juridic. In cele ce urmeaza iti voi impartasi sugestii si sfaturi, privind transportul de marfa regim grupaj.
Plecand de la dosarul mai sus mentionat, iti prezint aspectele procedurale de care trebuie sa tii cont inainte de a lansa o comanda de transport marfa international sau intern rutier. Pentru transportul de marfa maritim, aerian, naval sau prin conducte situatia este total diferita. In acest articol ma voi referi strict la transportul de marfa rutier.
Decizia iti apartine atat tie cat si transportatorului. Tie, daca doresti un tarif mai mic, dar cu un timp de tranzit mai mare, sau, transportatorului functie de ce mijloc de transport are la dispozitie la data la care doresti efectuarea transportului de marfa. Acesta este avantajul firmelor de intermediere in transporturi. Sabian iti ofera solutii solutii de transport indiferent de data sau ora, avand peste 300 de subcontractori.
De ce trebuie sa tii cont cand lansezi o Comanda de transport in regim grupaj :
1. natura marfurilor ( nu se transporta produse alimentare cu cele ADR sau autoturisme cu marfa coletata sau asimetrica).
2. nu ai termen de livrare rapid.
3. volumul marfurilor ( un vapor nu incape in camion, dar daca ai salupa pe peridoc, este altceva, astept iar cu nerabdare sezonul estival).
Ehee, acum e acum. VOLUMUL poate sa-ti aduca costuri de transport suplimentare, in afara vointei transportatorului. Dar si pentru asta Sabian are solutii.
In anul 2007 am avut parte de un caz pe care il voi da in acest articol exemplu. In esenta, clientul a venit impotriva Sabian deoarece marfa care a comandat-o, un camion tip 20T, FLT-full Truck Load nu a fost incarcata total. Desi a fost instiintat in scris asupra faptului ca are mai multa marfa decat a comandat, acesta a acceptat solutia Sabian de a ramane pe jos restul de marfa urmand ca in cel mai scurt timp sa trimitim un alt camion care, de acesta data, sa-i ridice marfa LTL.
Zis si facut. Sabian trimite un alt camion si surpriza!!! Furnizorul lui ne anunta faptul ca marfa LTL a fost incarcata de un alt transportator. Ok, este optiunea fiecaruia, dar nu este profy sa procedezi asa fara a ne instiinta. Dupa zeci de telefoane, e-mailuri, mesaje , porumbei etc. Sabian decide de a nu il penaliza pentru trimiterea pe gol a celui de-al doilea camion.
Ajunge marfa la destinatie, clientul ne plateste contravaloarea transportului camionului de 20T, agreat si parafat in baza Comenzii de transport care tine loc de Contract prestarii servicii. Strangem palma si dupa ne intenteaza proces cu pretentii pentru ai plati contravaloarea transportului pentru marfa care nu incapuse in camionul nostru. Ataseaza la dosar, factura celuilalt transportator, cu un tarif de transport supradimensionat. Mai exact dublu fata de ofera Sabian.Piata tarifara in transporturi este libera. Prost este cel care da nu cel care cere. De aceea insist si public articolele mele. Nu am acceptat si nu voi accepta niciodata concurenta neloiala.
Bun. Intra avocatul pe fir, dosarul isi urmeaza cursul normal in instanta, pe atunci erau altele procedurile si Codurile in materie. Anii trec, cu termene peste termene, cu contestatii, cu exceptii, cu de toate. Pana intr-o zi cand imi dau seama, in calitate de manager, ca ceva nu este in regula. De fapt, in Instanta, dosarul se invartea in jurul unei idei. Aceasta fiind: ” nu intelegeau de ce s-a venit in pretentie daca Contractul a fost dus la indeplinire in buna regula ” !!!. OMG. La urmatorul termen dupa acest moment, solicit onoratei Instante , prin Presedintele completului de judecata, sa iau cuvantul, in calitate de Administrator. Expun detaliile tehnice , asa cum v-am explicat si voua, pe intelesul tuturor. Stimabilii judecatori, desi, cunosteau foarte bine Conventia CMR, dateau termene peste termene datorita „pretentiile” aduse de catre juristul firmei in cauza.
Pledoaria mea, dupa procedura luarii cuvantului a sunat : Onorata instanta, dosarul in cauza, are de fapt, doua dosare. Unul conform Contractului de transport marfa care NU este obiectul acestui dosar. Doi, dosarul in cauza are ca obiect marfa in regim de grupaj, adica, cea care nu a incaput in transportul de marfa initial. Ma uitam siderata la reactia completului de judecata. Continui pledoaria mea dand urmatorul exemplu: ne aflam in sala de judecata, care are X m2 si care este plina pana la refuz de ” marfa”. Acum daca ar dori sa mai intre alti 10 oameni in sala de judecata nu ar incapea decat in capul nostru. Asa s-a intamplat si cu marfa in cauza. Nu mai incapea in camionul comandat.
Instant, nu cu… ” in pronuntare” da castig de cauza Societatii Sabian Import Export SRL. Daca ar fii fost si atunci noul Codul de Procedura Civila as fii procedat si la altele pe perioada procesului. De atunci acel transportator, doreste sa devina Subcontractor in fiecare an al Sabian.
Desi este un articol mai mult juridic, consider ca este de maxim interes indiferent din ce domeniu esti. Daca nu te intereseaza sau ai ajuns din intamplare aici, distribuie-l pe facebook sau suna prietenii care au probleme logistice.Poate ei chiar au nevoie. Multumesc “win-win”.
Nu ai aflat inca de grupul facebook importatori si exportatori ?