De ce transportul de marfa sau vamuirea marfurilor nu este conditionata de inregistrarea in scopuri de TVA ?
In primul rand, transportul de marfa atat la nivel comunitar cat si extracomunitar este destinat atat pesoanelor fizice cat si juridice.
Simplul statul de „persoana” genereaza posibilitatea desfasurarii activitatilor economice care implica transport de marfa. Insa, pentru cele non comunitare intervine si vamuirea marfurilor prin depunerea declaratiei vamale la import/export. Nici pentru acest lucru nu este necesar de a fi inregistrat in scopuri de TVA.
Pentru transporturile interne ( Romania ) sau comunitare ( Uniunea Europeana ) veti fi facturati cu TVA , chiar daca nu sunteti platitori de TVA sau fara TVA daca prestatorul nu este la randul lui platitor de TVA.
In schimb, numai pentru operatiuni economice comunitare trebuie sa va intregistrati in scopuri de TVA – achizitii intracomunitare.
Pentru transporturile externe ( in afara Uniunii Europene ) sunt doua situatii dupa cum urmeaza :
1. Transportul de marfa , ca serviciu, va fi facturat fara TVA (TVA 0%)- Pentru export marfa extracomunitar atat ca taxe de plata cat si ca TVA – nu se platesc.
2. Prestatiile vamale ( nu taxele vamale ) vo vor fi facturate cu TVA ( 19 %) chiar daca nu sunteti platitori de TVA.
Pentru import /export chiar daca sunteti sau nu platitori de TVA trebuie sa fiti inregistrati in baza de date a Vamii.
Daca efectuati achizitii/expedieri intracomunitare aveti in vedere plafoanele privind declararea obligatorie in sistemul statistic INTRASTAT.
In ceea ce privesc taxele vamale si TVA-ul platit ca taxe nu ca servicii vamale, aceste se achita direct in contul Vamii, intervind doua paliere de impunere import/export ( extracomunitar):
1. Export marfa : NU se aplica taxe vamale si TVA . Exporturile sunt scutite atat de Taxe Vamale cat si de TVA. Nu veti plati decat serviciul privind Declaratia Vamala de export . Aceasta este intocmita si depusa in Vama de catre Comisionarul Vamal .
2. Import marfa : SE APLICA atat taxe vamale cat si TVA . Cat privesc taxele vamale, acestea se calculeaza functie de incadrarea vamala si tara de provenienta. Nu calculati taxele vamale singuri cautand informatii on-line . Nu sunt actualizate. Taxele vamale sunt diferite functie de factorii de mai sus ( incadrare vamala si tara provenienta ) CAT SI de Parteneriatele sau Protocoalele la care Romania este parte.
Incepand cu 01.01.2017, TVA in Romania este de 19 % iar ROI (Registrul Operatorilor Intracomunitari ) a fost abrogat.
TVA-ul se va achita chiar daca nu sunteti platitori de TVA , tinand cont de cele de mai sus.
In cadrul blogului www.sabian.ro/blog am reiterat acest subiect in cadrul mai multor articole. Va invitam a parcurge subiectele privind TVA vamal in cadrul blogului, cautand subiectul care va intereseaza dupa titlu. Titlurile sunt semnificative pentru continutul articolului.
Momentul cand deveniti platitori de TVA si trebuie sa va inregistrati va va fi comunicat, teoretic, de catre contabilul angajat. Contabilul este cel care trebuie sa monitorizeze plafonul de la care intervine inregistrarea in scopuri de TVA.
Cat despre inregistrarea in scopuri de TVA, exista doua variante dupa data de 1 februarie 2017 . Acestea sunt: optional sau la depasirea plafonului de 220.000 RON. Documente necesare:
A. Documente necesare inregistrare in scopuri de TVA prin OPTIUNE
1. Declaratia de mentiuni pentru persoane juridice formular 010 – 2 exemplare, in original;
2. Cerere de inregistrare in scopuri de TVA (formular 099) – pentru solicitarile de inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316, alin. (12), lit. a) din Codul fiscal, adica in cazul solicitarii reinregistrarii in scopuri de TVA ca urmare a anularii codului de TVA de catre autoritatea fiscala, daca inceteaza situatia care a dus la anulare – original;
3. Declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte daca societatea desfasoara sau nu activitati economice la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora – original;
4. Documentele din care rezulta detinerea legala a spatiului/spatiilor cu destinatie de sediu social si/sau sedii secundare declarate – copie;
5. Declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca administratorii si asociatii nu au comis infractiuni si/sau fapte de natura celor prevazute la articolului 2 alin. (2) din OG nr. 39/2015, in cazul in care acestia nu sunt inregistrati fiscal in Romania – original;
6. Documentele de identitate ale administratorilor si asociatilor – copie;
7. Daca este cazul – documentele care sa ateste tipul de viza si scopul sederii in Romania a administratorilor si asociatilor persoane fizice nerezidente – copie;
8. Certificat de inregistrare – copie;
9. Act constitutiv – copie;
10. Balanta de verificare la ultima luna inchisa si la 31 decembrie a anului anterior (daca este cazul) – original;
11. Imputernicire pentru depunerea cererii – original;
12. Carte de indentitate persoana imputernicita sa depuna dosarul – copie.
1. Declaratia de mentiuni pentru persoane juridice formular 010 – 2 exemplare, in original;
2. Declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte daca societatea desfasoara sau nu activitati economice la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora – original;
3. Declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca administratorii si asociatii nu au comis infractiuni si/sau fapte de natura celor prevazute la articolul 4 lit. a) si b) din OG nr. 39/2015, in cazul in care acestia nu sunt inregistrati fiscal in Romania – original;
4. Certificat constatator detaliat emis de Oficiul Registrului Comertului in conformitate cu prevederile legii nr. 26/1990 privind Registrul Comertului, valabil la data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA – original;
5. Certificatul/certificatele constatator(e) emis(e) de Oficiul Registrului Comertului in conformitate cu prevederile articolului 15 alin 1 litera b) al legii nr. 359 / 2004 (certificatele constatoare in forma scurta care se emit la infiintarea societatii, anexate la hotararea judecatoareasca de infiintare) – copie;
6. Balanta de verificare la luna depasirii plafonului de 220.000 lei si la 31 decembrie a anului anterior (daca este cazul) – original.
7. Documentele de identitate ale administratorilor si asociatilor – copie;
8. Daca este cazul – documentele care sa ateste tipul de viza si scopul sederii in Romania a administratorilor si asociatilor persoane fizice nerezidente – copie;
9. Certificat de inregistrare – copie;
10. Imputernicire pentru depunerea cererii – original
11. Carte de indentitate persoana imputernicita sa depuna dosarul – copie.