Transportul de marfa sau vamuirea marfurilor se pot efectua si de catre PFA-uri sau personae fizice ,nu numai de catre agenti economici tip SRL sau SA.
Atat pentru import cat si pentru export exista o prima obligatie inaintei oricarea operatiuni vamale. Aceasta este inregistrarea in scopuri vamale ( EORI) care este diferita de inregistrarea in scopuri de TVA. Inregistrarea in EORI nu are nici o legatura daca sunteti sau nu inregistrati in scopuri de TVA.
Atunci când se prestează servicii către clienţi din Uniunea Europeană sau din afara acesteia, atât firmele plătitoare şi neplătitoare de TVA, cât şi persoanele fizice autorizate (PFA) cat si persoanele fizice care isi comanda produse on-line trebuie să fie la curent cu implicaţiile vamale privind procedurile vamale cat si din punct de vedere al TVA-ului, declaraţiile ce trebuie depuse şi verificările ce pot fi făcute de către organele fiscale.
Tratamentul contabil şi fiscal al prestărilor de servicii către clienţi externi diferă în funcţie de trei caracteristici:
- compania din România este plătitoare sau neplătitoare de TVA;
- clientul este din UE sau din afara UE;
- clientul este plătitor sau neplătitor de TVA.
Tratamentul este diferit functie de cine este platitor de TVA astfel :
- Companii din România neplătitoare de TVA
1.1 Client din UE
1.1.1 Client din UE neplătitor de TVA
Pentru serviciile prestate de companii române scutite de la plata TVA către companii din UE neplătitoare de TVA, companiile din România nu trebuie să se înregistreze din punct de vedere TVA. Marfa circula liber fara nici o formalitate de vamuire.
1.1.2 Client din UE plătitor de TVA
Pentru serviciile prestate de companii scutite de la plata TVA către companii din UE plătitoare de TVA care au un cod valid de TVA, companiile din România trebuie să se înregistreze din punct de vedere TVA pentru tranzacţiile intracomunitare.
Registrul Operatorilor Intracomunitari a fost abrogat la 01 ianuarie 2017. A ramas insa, completarea declaraţia 390 VIES .
Factura se va face către furnizorul din UE fără TVA.
Înregistrarea va rămâne valabilă pentru perioada până la sfârşitul anului calendaristic şi cel puţin pentru anul calendaristic următor. Compania din România va utiliza codul de TVA doar pentru tranzacţiile cu companii din UE, nu şi pentru tranzacţiile interne sau companii din afara UE.
Legislaţie: art. 317 alin. 1 lit. b, art. 317 alin. 10, art. 325 alin. 1 din Codul fiscal; art. 278 alin. 2, art. 278 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal.
Pentru toate tranzactiile comunitare in afara celor mai sus mai este obligatorie inregistrarea tuturor achizitiilor /expedierilor in scop statistic, prin Declaratia Intrastat. Aceasta declaratie se depune numai daca tranzactiile au depasit plafonul de 900.000 RON pe fiecare flux in parte, fie pe achizitii fie pe expediri.
1.2 Client din afara UE
Pentru serviciile efectuate de companii scutite de la plata TVA către companii din afara UE nu există obligaţia înregistrării din punct de vedere al TVA. Toate detaliile cand o companie devine plătitoare de TVA gasiti aici : http://www.sabian.ro/transportul-de-marfa-sau-vamuirea-marfurilor-nu-necesita-inregistrarea-in-scopuri-de-tva-insa/
De asemenea, pentru tranzacţiile cu furnizori din afara UE, compania nu va întocmi declaraţia 390 VIES.
Legislaţie: art. 310 alin. 1, art. 317 din Normele metodologice ale Codului fiscal.
Exportul de marfa este scutit atat de TVA cat si de taxe vamale –Cod Vamal Comunitar.
- Companii din România plătitoare de TVA
2.1 Client din UE
2.1.1 Client din UE neplătitor de TVA
Pentru serviciile prestate către companii din UE neplătitoare de TVA sau către persoane fizice, factura se va întocmi cu TVA-ul României -19 %. Nu trebuie să se declare tranzacţiile în declaraţia 390 VIES. Tranzacţia se va înregistra în decontul de TVA.
Legislaţie: art. 278 alin. 2, art. 278 alin. 3 din Codul Fiscal.
2.1.2 Client din UE plătitor de TVA
O companie plătitoare de TVA din România, care livrează marfa sau servicii către o companie din UE care este plătitoare de TVA, va emite o factură fără TVA, indiferent dacă tranzactia/serviciul este efectuat în România sau în altă ţară. Compania din România trebuie să verifice valabilitatea codului de TVA al furnizorului .
Tranzacţia se va înregistra în decontul de TVA.
Compania din România nu mai trebuie să fie înregistrată în Registrul Operatorilor Intracomunitari (ROI)- a fost abrogat la 01 ianurie 2017 şi să declare tranzacţia în declaraţia 390 VIES în luna efectuării acesteia.
2.2 Client din afara UE
O companie plătitoare de TVA din România, care livrează marfa/servicii către o companie din afara Comunităţii care este plătitoare de TVA, va emite o factură fără TVA. Furnizorul trebuie să transmită codul de TVA.
Tranzacţia se va înregistra în decontul de TVA.
Pentru serviciile de publicitate, consultanţă etc. (vezi art. 278 alin. 5 lit e din Codul fiscal) prestate către companii din UE neplătitoare de TVA sau către persoane fizice, factura se va întocmi fără TVA. Tranzacţia se va înregistra în decontul de TVA .
Nu trebuie să se declare tranzacţiile în declaraţia 390 VIES.
Legislaţie: art. 278 alin. 2, alin. 3, art. 278 alin. 5 lit. e din Codul fiscal.
Pentru toti clientii din afara UE, marfa nu pleca din Romania fara a fi efectuate procedurile de vamuire, adica declararea in vama in baza Declaratie Vamale , intocmita la Comisionarii vamali fie in punctele vamale de interior cat si direct in frontiera Romaniei.
Toti agentii economici sau personae fizice trebuie sa fie inregistrate in scopuri vamale inaintea oricarei operatiuni de vamuire –EORI. Detalii complete : www.eori.ro
- Persoanele fizice autorizate
3.1 Client din UE
3.1.1 Client din UE neplătitor de TVA
Pentru serviciile prestate de PFA-uri neplătitoare de TVA către companii din UE neplătitoare de TVA, PFA-urile nu trebuie să se înregistreze din punct de vedere TVA , regula de înregistrare fiind depăşirea plafonului de TVA.
3.1.2 Client din UE plătitor de TVA
Pentru serviciile prestate de PFA-uri neplătitoare de TVA către companii din UE plătitoare de TVA care au un cod valid de TVA, PFA-urile trebuie să se înregistreze din punct de vedere TVA pentru tranzacţiile intracomunitare . De asemenea, trebuie să completeze declaraţia 390 VIES în lunile în care sunt tranzacţii cu companii din UE.
Factura se va face către furnizorul din UE fără TVA.
Înregistrarea va rămâne valabilă pentru perioada până la sfârşitul anului calendaristic şi cel puţin pentru anul calendaristic următor. PFA va utiliza codul de TVA doar pentru tranzacţiile cu companii din UE, nu şi pentru tranzacţiile interne sau companii din afara UE.
Legislaţie: art. 317 alin. 1 lit. b, art. 317 alin. 10, art. 325 alin. 1 din Codul fiscal; art. 278 alin. 2, art. 278 din Normele metodologice pentru aplicarea Codului Fiscal.
3.2 Client din afara UE
Pentru serviciile efectuate de PFA-uri neplătitoare de TVA către companii din afara UE nu există obligaţia înregistrării din punct de vedere al TVA. PFA devine plătitoare de TVA dacă cifra de afaceri cumulată depăşeşte plafonul de TVA de-a lungul unui an.
De asemenea, pentru tranzacţiile cu furnizori din afara UE, nu trebuie să se înregistreze în Registrul operatorilor intracomunitari (ROI)- A FOST ABROGAT, şi nici să întocmească declaraţia 390 VIES.
Legislaţie: art. 310 alin. 1, art. 317 din Normele metodologice ale Codului fiscal.
- Prestarea serviciilor în afara României
Dacă o companie din România desfăşoară o activitate printr-un loc fix (birou, clădire) pe o perioadă mai lungă de şase luni de-a lungul unei perioade de mai mulţi ani (şase luni este durata generală, trebuie analizată şi convenţia de dublă impunere), atunci aceasta trebuie să-şi declare sediul permanent în ţara respectivă şi să plătească impozitul pe profit aferent acelui sediu. Dacă se constată depăşirea termenului de şase luni, atunci sediul permanent datorează impozitul pe profit de la începutul activităţii.
O persoană juridică română care desfăşoară activităţi printr-un sediu permanent într-un alt stat calculează profitul impozabil la nivelul întregii societăţi.
Documentul pe baza căruia se calculează deducerea din impozitul pe profit datorat în România (credit fiscal) este cel care atestă plata, confirmat de autoritatea fiscală străină.
Activitatea desfăşurată în străinătate de sediile permanente, care aparțin persoanelor juridice cu sediul în România, se include în situațiile financiare ale persoanei juridice române şi se raportează pe teritoriul României.
Legislaţie: art. 8, art. 39 din Codul Fiscal; art. 3 alin. 5, secţiunea 1.1 pct. 5 alin. 2 din Ordinul MFP nr. 1802.
- Ce verifică Fiscul în timpul controlului
Verificarea codului VIES al clientului
Organele fiscale verifică dacă clientul din UE are un cod valid de TVA, pentru a se asigura că a fost un serviciu intracomunitar.
Organele fiscale pot solicita organelor fiscale din ţările respective să confirme prestarea serviciilor către companiile străine.
Dacă codul de TVA nu este valabil, trebuie luată legătura cu clientul pentru a rezolva problema cu administraţia financiară căreia îi este arondată.
Dacă nu se primeşte un cod valid de TVA din statul membru UE, atunci compania din România trebuie să aplice TVA conform legilor din România (19 % începând cu 1 ianuarie).
Pe www.sabian.ro/blog gasiti mai multe detalii privind ghidul incepatorului in comert exterior iar www.sabian.ro pune la dispozitie servicii logistice profesionale de : transport marfa intern si international, comisionare vamala, consultanta vamala, Intrastat, Eori.
Va asteptam si speram ca acest ghid sa va fi fost de folos. Mult succes in activitate !